Africa Ethiopia Triburile din Ethiopia

Triburile din Ethiopia. Daasanach. Karo. Mursi (II)

Daasanach

În sudul extrem al Etiopiei, în regiunea Valea Omo, trăiește tribul Daasanach, cunoscut și sub numele de Marille sau Geleba. Această comunitate semi-nomadă, formată din aproximativ 48.000 de persoane conform recensământului din 2007, își duce existența în zona deltei râului Omo, aproape de lacul Turkana.

Daasanach sunt un popor pastoral-agricol, care, de-a lungul timpului, și-a adaptat stilul de viață în funcție de condițiile naturale și sociale. Inițial crescători de vite, au început să practice agricultura în apropierea râului Omo, cultivând sorg, porumb, dovleci și fasole. Totuși, pierderea treptată a terenurilor și a animalelor i-a determinat pe unii membri ai comunității să se îndrepte către pescuit și vânătoare de crocodili în lacul Turkana.

Societatea Daasanach

Scoietatea este împărțită în opt clanuri, fiecare cu identități și obiceiuri distincte. Un aspect remarcabil este flexibilitatea lor în ceea ce privește apartenența etnică. Indivizi din alte grupuri pot fi integrați în comunitate după trecerea prin ritualul de circumcizie, considerat esențial pentru definirea identității tribale. ​

Daasanach locuiesc în colibe semisferice, construite din crengi și acoperite cu piei de animale sau materiale reciclate, precum bucăți de tablă. Aceste locuințe sunt ușor de demontat și transportat, reflectând stilul lor de viață semi-nomad. Alimentația de bază constă în terci de sorg, porumb prăjit și lapte. In perioadele dificile, recurg la pescuit și vânătoare pentru a-și suplimenta hrana.

Femeile Daasanach își împodobesc părul cu mărgele colorate și alte ornamente. Ei creeaza coafuri complexe care reflectă statutul social și identitatea culturală. Aceste coafuri nu sunt doar expresii estetice, ci și simboluri ale maturității și apartenenței la comunitate.

Dansurile

Dansurile joacă un rol central în viața socială a tribului Daasanach, fiind prezente la ceremonii, sărbători și ritualuri de inițiere. Aceste dansuri sunt caracterizate de mișcări ritmice și sincronizate, acompaniate de bătăi de palme și cântece tradiționale.

Participarea comunității este esențială, dansurile servind ca mijloc de consolidare a coeziunii sociale și de transmitere a valorilor culturale între generații.​ Unul dintre cele mai importante ritualuri este ceremonia Dimi, care marchează maturitatea unei fete și pregătirea ei pentru căsătorie. În cadrul acestei ceremonii, tatăl fetei sacrifică animale și organizează festivități, consolidându-și astfel statutul de lider în comunitate.​

Circumcizia feminină

Este cunoscută și sub denumirea de mutilare genitală feminină (MGF), este o practică tradițională întâlnită în diverse comunități din Africa, inclusiv în tribul Daasanach din Valea Omo, Etiopia. Această procedură implică modificarea sau îndepărtarea parțială sau totală a organelor genitale externe feminine din motive culturale, religioase sau sociale.​

În cadrul tribului Daasanach, circumcizia feminină este considerată un ritual de trecere esențial pentru fetele care intră în adolescență. Se estimează că fetele sunt supuse acestei proceduri în jurul vârstei de 17 ani, marcând tranziția lor către maturitate și pregătindu-le pentru căsătorie. Femeile necircumcise sunt adesea stigmatizate, fiind numite „animale” sau „băieți” și li se interzice căsătoria sau purtarea hainelor tradiționale. ​ Deși circumcizia feminină este profund înrădăcinată în tradițiile tribului Daasanach, această practică a fost intens criticată la nivel internațional din cauza riscurilor semnificative pentru sănătatea fizică și psihologică a femeilor. Organizațiile internaționale și guvernele locale depun eforturi considerabile pentru a eradica MGF. Ele  promoveaza alternative culturale care să respecte drepturile și sănătatea femeilor.

 Tribul Karo

Karo este o comunitate indigenă din Valea Omo, Etiopia. Ea e cunoscută pentru arta sa distinctivă de pictură corporală și tradițiile culturale bogate. Cu o populație estimată între 1.000 și 1.200 de membri, Karo reprezintă unul dintre cele mai mici grupuri etnice din regiune. ​

Karo trăiesc de-a lungul râului Omo, practicând agricultura de subzistență. Cultivă în principal sorg, porumb, fasole și dovleci, folosind tehnici tradiționale precum „agricultura de retragere a inundațiilor”. Ei valorifică aluviunile fertile lăsate de revărsările anuale ale râului. ​

Un aspect definitoriu al culturii Karo este arta picturii corporale elaborate. Utilizând materiale naturale precum creta albă, pigmenți minerali galbeni, oxid de fier și cărbune, membrii tribului își decorează corpurile cu modele complexe. Modelele variaza de la puncte fine la linii îndrăznețe și motive inspirate din natură, cum ar fi penele de guineea. Aceste decorațiuni nu au doar un rol estetic, ci și unul simbolic, reflectând statutul social, realizările și participarea la diverse ceremonii. ​

Pe lângă pictura corporală, Karo practică scarificarea, creând modele permanente pe piele prin incizii controlate. Aceste cicatrici sunt considerate simboluri ale frumuseții și curajului, iar procesul de scarificare este adesea asociat cu ritualuri de inițiere și tranziție în viața comunității.​

Similar cu triburile înrudite, precum Hamer, Karo desfășoară ritualuri de inițiere.Un exemplu ar fi ceremonia săritului peste tauri, cunoscută sub numele de „bula” sau „pilla”.  Acest ritual marchează tranziția tinerilor la maturitate și implică săritul peste o serie de tauri aliniați, demonstrând astfel curajul și pregătirea pentru responsabilitățile adulte.

​ În ciuda patrimoniului cultural bogat, tribul Karo se confruntă cu provocări semnificative. Construirea barajului Gibe III pe râul Omo a perturbat tiparele naturale de inundație, afectând negativ practicile agricole tradiționale și punând presiune asupra modului de viață al comunității. ​

Mursi

Tribul Mursi este o comunitate pastorală seminomadă din sud-vestul Etiopiei, situată în zona Debub Omo, în apropierea graniței cu Sudanul de Sud. Conform recensământului național din 2007, populația Mursi număra aproximativ 11.500 de persoane. ​ Mursii trăiesc într-o regiune izolată, între râul Omo și afluentul său, Mago.

Economia lor se bazează în principal pe creșterea vitelor, completată de agricultură de subzistență și apicultură. De asemenea, practică vânătoarea și culesul pentru a-și suplimenta dieta.

​Societatea Mursi este organizată pe serii de vârstă, iar liderii spirituali, cunoscuți sub numele de Kômoru, joacă un rol central în viața comunității. Aceștia conduc ritualuri pentru a aduce ploaia, a proteja împotriva bolilor și a preveni atacurile triburilor rivale.

Religia tradițională este animistă, deși unele influențe creștine au pătruns în comunitate. Tribul Mursi se confruntă cu provocări semnificative, inclusiv presiuni din partea autorităților pentru relocare din Parcul Național Mago. Sunt supusi și impactului proiectelor de dezvoltare, cum ar fi construcția barajului Gibe III. Acesta afectează regimul natural al inundațiilor râului Omo, esențial pentru practicile lor agricole tradiționale.

Scarificarea implică realizarea unor incizii controlate pe piele pentru a crea modele permanente. În cultura Mursi, aceste cicatrici au multiple semnificații:​

Ritual de inițiere. Pentru fetele tinere, scarificarea marchează tranziția către maturitate și disponibilitatea pentru căsătorie. Capacitatea de a îndura durerea este văzută ca un semn de maturitate și forță. ​

Simbol al frumuseții și statutului social: Modelele complexe de cicatrici sunt considerate estetice și indică statutul individului în comunitate.​

Plăcile din buza inferioara (dhebi a tugoin)

Una dintre cele mai distinctive practici ale femeilor Mursi este purtarea plăcilor in buza inferioara, cunoscute sub numele de dhebi a tugoin. La vârsta de aproximativ 15-16 ani, fetele își perforează buza inferioară. Apoi introduc un mic disc de lut sau lemn, mărind treptat dimensiunea acestuia. Aceste plăci pot atinge diametre impresionante și sunt asociate cu:​

Feminitate și fertilitate: Dhebi a tugoin simbolizează feminitatea și este legată de conceptul de fertilitate în cultura Mursi.

Identitate culturală și mândrie: Purtarea plăcii este un semn de identitate și mândrie culturală, iar femeile care o au zi de zi sunt respectate în comunitate.

Războinicii Mursi și duelurile ceremoniale

Bărbații Mursi sunt recunoscuți pentru abilitățile lor războinice și participarea la dueluri ceremoniale numite thagine.

Aceste dueluri ritualizate servesc mai multor scopuri:​

Demonstrarea curajului și forței: Thagine permite bărbaților, în special celor necăsătoriți, să-și dovedească vitejia și rezistența fizică.​

Marcator al identității culturale: Participarea la aceste dueluri este considerată un element esențial al identității masculine în societatea Mursi.​ Aceste practici, deși pot părea neobișnuite dintr-o perspectivă externă, sunt profund înrădăcinate în tradițiile și valorile tribului Mursi, ele reflectând complexitatea și diversitatea expresiilor culturale umane.​

Dansuri tradiționale

Eskista este un dans tradițional etiopian, originar din cultura Amhara. Este recunoscut pentru mișcările sale ritmice și complexe ale umerilor, pieptului, capului și gâtului. Termenul „eskista” se traduce prin „dansul umerilor” în limba amharică. ​ Dansul se distinge prin mișcări rapide și controlate ale umerilor, combinate cu mișcări fluide ale capului, gâtului și pieptului. Aceste mișcări sunt sincronizate cu pași de dans energici, creând un spectacol captivant.

Eskista este interpretat atât de bărbați, cât și de femei, de toate vârstele. Este prezent la diverse evenimente sociale, precum nunți, sărbători și alte festivități. ​ Eskista este acompaniat de muzică tradițională etiopiană, interpretată cu instrumente precum krar (o liră cu cinci sau șase corzi), masinqo (un instrument cu coarde) și diverse tipuri de tobe. Aceste instrumente creează ritmuri vibrante care subliniază energia și dinamismul dansului. ​

Eskista nu este doar o formă de divertisment, ci și o expresie a identității culturale etiopiene. Prin mișcările sale distinctive, dansul reflectă aspecte ale vieții cotidiene și ale mediului înconjurător. Unele mișcări imita, de exemplu, modul în care un șarpe își leapădă pielea. De asemenea, dansul servește ca mijloc de transmitere a tradițiilor și valorilor comunității de la o generație la alta. ​

Nu uitați că mă găsiți și pe Facebook sau Instagram .

Dacă vrei să vezi toate țările și locurile unde am reușit să ajung intră aici

Dacă vrei să citesti prima parte din articol intra aici.

 

No Comments Found

Leave a Reply

Prezentare generala a confidentialitatii
Story Travel

Acest site utilizeaza cookie-uri pentru a va oferi cea mai buna experienta de utilizare posibila. Informatiile cookie sunt stocate in browserul dvs. si efectueaza functii precum recunoasterea dvs. atunci cand va intoarceti pe site-ul nostru si ajutand echipa noastra sa ințeleaga ce sectiuni ale site-ului le gasiti cele mai interesante si mai utile.

Cookie-urile strict necesare

Cookie-urile strict necesar trebuie sa fie activate tot timpul, astfel iti putem salva preferintele pentru setarile cookie-urilor.

Daca dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea sa-ti salvam preferintele. Aceasta inseamna ca de fiecare data cand vizitezi acest sit va trebui sa activezi sau sa dezactivezi cookie-urile din nou.